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Neil Young

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ニール・ヤング(Neil Young, 1945年11月12日 - )は、カナダ・トロント出身のシンガーソングライター。クロスビー、スティルス、ナッシュ&ヤングやバッファロー・スプリングフィールドのメンバーとしても活躍。1969年にソロデビューし、1995年にはロックの殿堂入りを果たした。

いわゆる「ウッドストック」世代の1人として、アメリカ国内の保守化や右傾化に対して「異議申し立て」の姿勢を貫いている。1990年の湾岸戦争の際には、コンサート会場でボブ・ディランの「風に吹かれて」を歌い、また2001年の「9月11日事件」直後には、放送が自粛されていたジョン・レノンの「イマジン」を敢えて歌った。そしてイラク戦争後は、ブッシュ政権打倒の姿勢を鮮明にしている。

同世代のミュージシャンから後進の若いミュージシャンたちまで、交友範囲は広い。ただ、それだけに、音楽界での悲劇的な死の多くを見つめ続けてきた。また、ニルヴァーナのカート・コバーンの自殺にも深く心を痛めた(コバーンの遺書にはニールの歌詞の一節が引用されていた)。

ソロ活動で行動を共にすることが多いのが、クレイジー・ホース(Crazy Horse)である。もともとは6人編成のバンドだったザ・ロケッツから、ダニー・ウィットン(ギター)、ラルフ・モリーナ(ドラムス)、ビリー・タルボット(ベース)の3人がニールに見初められて、彼のバックバンドとしてクレイジー・ホースが結成された。しかし、1972年12月、ギタリストのダニーが死亡したため(ヘロイン中毒のため)、新メンバーとしてギタリストのフランク・サンペドロが加入した(なお、ニールとの活動とは別に、クレイジー・ホースとしてのアルバムも発表している)。

しかし、このクレイジー・ホースとともに作り出す、ハードで豪快なロック・サウンドが、ニール・ヤングのすべてではない。時として、がらりとサポートメンバーを入れ替えて、フォーク、カントリー、ロカビリー、テクノ、グランジなど、発表作品ごとに作風が変化することがある。一見まるで節操が無いようにみえる。そのため、発表される作品によって「当たりハズレが激しい」と評されることもある。

とはいえ、一芸に安住せず、また(大ベテランでありながら)巷の評価に拘泥することなく、絶えず新しいものに挑戦し続ける姿勢こそ、ニールの真骨頂であるともいえよう。新作発表が伝えられるたびに「次はどんな作品になるのだろう」と期待してしまうファンも少なくない。

ボーカルも個性的で、その鼻にかかったような弱々しい印象のハイトーンの声は、バラードには無垢な繊細さ、ハードなロック・ナンバーには悲痛な表情を与えている。 ギタープレイに関してはいわゆる「ヘタウマ」という評価があるが、過剰に歪ませた爆音の如きサウンドを引き出すその激情型プレイは、まさにオンリー・ワンと言うべきもので、根強い人気がある。 また無骨かつ繊細なアコースティック・ギターのプレイも人気が高い。

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  • kick_yr_crutch

    probably the best guy

    03月 30日 01:50 返信
  • TheUselessGolem

    Oops, I forgot to mention Everybody's Rockin' in my big '80s shout below, but I love that album too. Geffen didn't let Neil & Co. record the two best songs (Get Gone, Don't Take Your Love Away from Me), which would've pushed the album up quite a ways. But even incomplete as it is, the thing's a delight if you listen in. It doesn't matter how hammy Neil gets, an original Young composition is an original Young composition, and his voice was still in amazing, fully expressive shape at that point.

    03月 29日 23:02 返信
  • lejk_ap_nijo

    Cortez the killer ;_;

    03月 29日 21:01 返信
  • hawker27

    Love the 80s period. So fucking weird, intense and different. Reactor and this notes for you are my favs.

    03月 27日 19:38 返信
  • chloemcguire

    it's so hard for me now but i'll make it somehow

    03月 24日 06:09 返信
  • lita80

    Heart of gold:)

    03月 23日 20:57 返信
  • TheUselessGolem

    As for Freedom, I agree that it belongs in spirit with the '90s run. I haven't spent enough time with This Note's for You to comment - my last truly unexplored Neil record.

    03月 21日 19:05 返信
  • TheUselessGolem

    Hawks & Doves is my favorite of the '80s batch (On the Beach-worthy acoustic gems on Side A, trashy throwaway Neil at his best on Side B), but 2nd place is a toss-up. Reactor has great attitude and Horse but Neil sounds somewhat out of it. Trans is fucking brilliant but the wonderful electronic songs don't sit so well with the (also wonderful) Island in the Sun tracks. Old Ways has nothing but excellent songs (Misfits!) and is probably my favorite of Neil's acoustic albums but it feels occasionally disjointed: the different moods jostle each other around a bit too much, perhaps. Life also has exemplary songwriting, but an opposite problem: all the songs are shades of the same color, which makes a full listen through less engaging than Neil's mix-&-match best. I think my vote would go to Landing on Water, actually. The sound is apeshit crazy, accidental brilliance, '80s turned inside out, sounding more like the 2080s. Plus ten kickass songs and barely-contained fury all over the place.

    03月 21日 19:04 返信
  • Cox_of_Seagulls

    There absolutely is some gold in his 80s output. Trans is great.

    03月 18日 03:48 返信
  • Kdo_Kenoute

    There is plenty of good stuff in his 80s output. I actually like all of the albums in some way or other. Aside from perhaps Landing on Water (and even that one has Touch the Night and Hippie Dream) also 'side 2' of Hawks and Doves grates on me a bit. Old Ways is my favourite. I kind of consider Freedom to be part of the 'comeback' 90s albums. The 'genre experiments' were behind him by that point. Wow! Inverted commas overload there.

    03月 16日 22:15 返信
  • Caviaris

    SHIT I LOVE THIS DUDE !! DUDERINO

    03月 13日 20:43 返信
  • licoricepizza

    I can see how, at the time, his run of eclectic '80s albums may have lost some of his original fanbase. But if you were open to hearing his takes on electronica/rockabilly/blues, there IS some gold among that particular output of music.

    03月 13日 06:41 返信
  • ZkeMoNe

    Neil Percival Young (born November 12, 1945) is a Canadian singer-songwriter who is widely regarded as one of the most influential musicians of his generation. Young was born in Toronto, but moved to the family home of Winnipeg as a child, which is where his music career began. Young began performing as a solo artist in Canada in 1960, before moving to California in 1966, where he co-founded the band Buffalo Springfield along with Stephen Stills and Richie Furay, and later joined Crosby, Stills & Nash as a fourth member in 1969 (forming Crosby, Stills, Nash & Young).

    03月 12日 04:35 返信
  • ZkeMoNe

    Not as closely as the rest of his discog, but enough to make a valid opinion. Each one has a different reason why it doesn't work: Too unoriginal, too rushed, or just plain boring. It seems like he was searching for the next big thing, and by trying everything, nothing works

    03月 12日 04:35 返信
  • alik1986

    Not as closely as the rest of his discog, but enough to make a valid opinion. Each one has a different reason why it doesn't work: Too unoriginal, too rushed, or just plain boring. It seems like he was searching for the next big thing, and by trying everything, nothing works

    03月 12日 03:27 返信
  • TheUselessGolem

    Ah, but how closely have you listened to the '80s? The studio albums were less reliably awesome than in the '70s, true, and lots of fantastic songs went unreleased, but the songwriting and live shows were just as good. Neil is happily aware of that himself, as per Shakey.

    03月 9日 14:34 返信
  • alik1986

    I've always been a huge Neil fan, although it's a touch and go love, only able to listen or a couple of days. This last week though, I've rediscovered my love for a good chunk of his discography (the '80s never happened in my opinion, maybe except freedom). Anyways, my love for Neil runs deep. My favorite album would prolly have to be Zuma, pretty much for Dangerbird and Cortez the Killer (the best Neil song ever, IMO)

    03月 7日 15:30 返信
  • TheUselessGolem

    No indeed, rewinddude. On the Beach is my favorite album, by Neil or anybody else.

    03月 4日 13:17 返信
  • HardRokas

    You might enjoy Time Fades Away too, maybe it isn't very similar to On The Beach but I think it kind of shares the same mood.

    02月 28日 02:51 返信
  • rewinddude

    Thanks for the recommendations. That last trio of songs on On The Beach though; there really isn't much better.

    02月 25日 23:49 返信
  • 一言コメント全 2963 件

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